Je čas, zopakovat si deskoherní názvosloví. První mechaniku jsme už probrali v předchozím článku o deckbuildingu. Těch buildingů je ale daleko víc. Naše osvětová pozornost se teď stočila k engine buildingu.
V téhle mechanice zpravidla něco buduješ, a to "něco" má vliv na tvůj herní postup. Typicky pracuješ s nějakými surovinami, z nich stavíš nebo vyměňuješ. Buduješ tedy nějaký engine, který ti buď přináší body nebo různé výhody do hry.
Engine building je takový kolonizátor mezi mechanikami. Často v něm totiž stavíš, kolonizuješ a vylepšuješ nějaký svůj svět, vesnici nebo třeba krajinu. Engine může být do deskovky zakomponovaný jen částečně v kombinaci s dalšími mechanikami. Nebo může být celá hra postavená jen na něm.
Typickým představitelem je Splendor, kde se vžiješ do role obchodníka s diamanty. Jako další engine se nabízí deskovka Roll for the Galaxy, která sice udělala díru do světa, u Čechů ale tolik neuspěla, a tak po většinou zdobila výlohy Levných knih. V Roll for the Galaxy buduješ vesmírné impérium a jdeš naproti technologickému pokroku a kolonizaci.
It‘s a Wonderful World je engine building spojený s draftem karet. Buduje se v ní impérium směřující k světlým zítřkům.
Jedním z nejlepších engine buildingů posledních let je krásná ornitologická karetka Na křídlech. Funguje na principu - vybírám si jednu ze čtyř akcí, přitom tři z nich neustále přidávají nové ptáčky do řady a spouští jejich akci. Hra je ohromně variabilní a a engine je v ní rozmanitý, a to díky mnohosti karet. Najdeš v ní totiž skoro dvě stovky různých ptáků.
Podobně je na tom i oblíbený Divukraj. Postupně si před sebou buduješ flotilu karet, které ti do hry přinášejí různé akce a výhody. Když jsou to domečky, přilákají ti zadarmo obyvatele, jiné karty ti umožní čerpat suroviny, za některé získáváš zase body nebo benefity. Tvoje městečko má ale omezenou kapacitu (aka omezené množství karet, které můžeme použít), a tím je engine building poměrně omezený. Přesto jde o perfektní hru, která už měsíce trenduje mezi deskovkáři.
Opakem v rámci dané mechaniky je Settlers: Zrod impéria a Vládcové severu. Ty naopak v množství karet nemají omezení. Proto se ti celkem snadno může stát, že dva hráči už dávno dohráli a třetí si pořád šudlá a bastlí svoji hru, vyměňuje jablka za hrušky, umisťuje panáčky a kombí to ještě dalších 15 minut.
Zmínit musíme Mars: Teraformace. Nejde sice o čistý engine building, určitě by ale neměla uniknout tvojí pozornosti.
Supr engine buildingů je zkrátka spousta a její kombinovatelnost s jinými mechanikami je nekonečná.
Celé tlachání o téhle mechanice si můžeš pustit i ve videu.