Moudrý, nesmrtelný strážce moudrosti a vědění, vyslal polobohy obdařené mocí, která pohne zemí, do nejzazších končin lidstva. Ve hře Oros každý hráč vystupuje v roli jednoho z těchto polobohů. Musí své následovníky poučit o moudrosti hor prostřednictvím studia, uctívání a zkušeností. A pouze ve výšinách hor lze poznat ta největší tajemství.
Oros je strategická hra, ve které vybuchují sopky, tvoří se hory a sbírá se moudrost. Na jednotlivých hráčských podložkách hráči přesouvají své následovníky mezi akčními políčky, což jim umožňuje manipulovat se společným prostředím jako s obřím puzzle . Akční políčka umožňují hráčům posouvat řady půdy, přesouvat a srážet destičky půdy, tvořit a vybuchovat sopky, uctívat, aby získali moudrost, cestovat se svými Následovníky po neustále se měnící krajině a stavět posvátná místa studia a uctívání na horách. Budování posvátných míst a uctívání na posvátných místech přináší moudrost, která se používá ke zlepšení schopností dostupných na každém akčním políčku. Moudrost se také používá ke zlepšení hodnoty každého postaveného posvátného místa a bodů v závěru hry.
Při budování posvátných míst vystupují polobozi Moudrého na zikkurat, který ke konci hry slouží jako časovač. Když jeden z nich dosáhne vrcholu, hráči ukončí kolo a poté sečtou konečné skóre.